Wpisany przez biblioteka
|
………………………………….(imię i nazwisko, klasa)
1. W jakim słowniku znajdziesz poniższe hasła i ich znaczenie?:
Somnambulizm-
Bumelować-
Humoreska-
Kmicic-
Extreme-
Za to zadanie możesz otrzymać 5 punktów.
2. Literacka Nagroda Nobla jest przyznawana od 1901 r. Od tego czasu aż czterech Polaków zostało wyróżnionych tą prestiżową nagrodą. Wymień ich nazwiska oraz podaj rok otrzymania nagrody przez każdą z nich.
1.……………………..…….……..…………..………, 2.……………….………….….…….…..….…., 3. …………..………….…..….…………………….…, 4. ……………..…………..…..……………….
Za to zadanie możesz otrzymać 4 punkty.
3. Rozpoznaj fotografie współczesnych pisarzy i poetów polskich oraz zagranicznych.
Fotografie osób, które masz rozpoznać znajdują się w bibliotece szkolnej. Zapraszamy!
Za to zadanie możesz otrzymać 6 punktów.
Uwaga: Na rozwiązania zadań czekamy tylko do 27 marca!
|
Wpisany przez biblioteka
|
………………………………….(imię i nazwisko, klasa)
1. Jaki to bohater literacki? Przeczytaj zamieszczone poniżej opisy postaci literackich. Podaj imię i nazwisko bohatera oraz tytuł i autora książki.
a) Prawie 50 – letni szlachcic hiszpański pod wpływem rycerskich romansów postanawia wyruszyć w świat szukać przygód i pokonywać wszelkie zło. Jego sposób postrzegania rzeczywistości powoduje groteskowość wielu sytuacji i czynów bohatera (walka z wiatrakami, z baranami). Symbol marzycielstwa i wierności wyznawanym ideałom bez względu na okoliczności. b) Piękna, ale okrutna, egocentryczna i leniwa kobieta, która dla sławy, władzy i pieniędzy gotowa jest zabić siostrę. Jej determinacja pcha ją do kolejnych morderstw (czerwone znamię na czole) i objęcia tronu. Zbrodnie, które doprowadziły ją do celu, sprawiają, że postanawia zostać sprawiedliwym władcą. Słowa dotrzymuje, czego dowodem jest sąd na samej sobie. Skazuje się na śmierć, a wyroku dokonuje piorun Boży. c) Dziesięcioletni, chory na raka chłopiec, któremu zostało 12 dni życia przeżywa je według legendy, opowiedzianej mu przez panią Różę, o dwunastu proroczych dniach. Każdy dzień odpowiadał dziesięciu latom. Chłopiec rozpoczyna pisać listy do… Pana Boga. d) Młoda nauczycielka, inteligentna, zwolenniczka teorii Darwina. Pracuje na wsi, poświęca swoje życie, szczęście osobiste pracy u podstaw, dziełu szerzenia oświaty wśród ludu. Umiera na tyfus.
Za to zadanie możesz otrzymać 4 punkty.
2. Na podstawie znanych ci utworów literackich dobierz odpowiedniego partnera (partnerkę) wymienionej osobie:
a) Romeo-……. e) Bogumił ………….. i) Tristan-………. b) Zosia-……… f) Judyta-…………… j) Bella-………… c) Kmicic-…….. g) Judym-………... d) Justyna-……… h) Makbet-…………
Za to zadanie możesz otrzymać 10 punktów.
Uwaga: Na rozwiązania wymienionych zadań czekamy tylko do 22 marca!
|
Wpisany przez biblioteka
|
………………………………….(imię i nazwisko, klasa)
1. Rozpoznaj karykatury znanych pisarzy i poetów polskich oraz zagranicznych.
Aby rozwiązać to zadanie przyjdź do biblioteki szkolnej. Za prawidłowe rozpoznanie wszystkich postaci możesz otrzymać 6 punktów.
2. Jaka to książka? Podaj prawidłowy tytuł przestawiając litery. e) UZDLIE DONIMEBZ………..e) TEBMAK…………………... f) BITHOB…………….. f) NAP DESZTAU……………. g) KALAL ……………. g) ÓLKR PYDE…………….... h) LIDUAP……………. h) YNIDG W UCIYŻ…………
Za to zadanie możesz otrzymać 8 punktów.
Uwaga: Na rozwiązania wymienionych zadań czekamy tylko do 15 marca! Kolejny zestaw pytań 18 marcaJJ
|
Wpisany przez biblioteka
|
Poniżej prezentujemy I zestaw pytań do konkursu czytelniczego. Na odpowiedzi (podpisane: imię, nazwisko, klasa) czekamy do 8 marca w bibliotece szkolnej.
1. Jaka lektura kojarzy Ci się z czterema wymienionymi hasłami ?(łamigłówka słowna): a) ksiądz – polonez – Litwa – klucznik b) pociąg – Rosja – samobójstwo – zdrada c) szkoła – wampir – krew – walka d) rzeka – wieś – mogiła powstańców – praca
Za to zadanie możesz otrzymać 4 punkty.
2. Wielu pisarzy wyrażało się mniej lub bardziej pochlebnie o kobietach. Kto jest autorem następujących słów?:
a) Kobieto! Puchu marny! Ty wietrzna istoto!
b) Gdy cię nie widzę, nie wzdycham, nie płaczę, Nie tracę zmysłów, kiedy cię zobaczę; Jednakże gdy cię długo nie oglądam, Czegoś mi braknie, kogoś widzieć żądam; I tęskniąc sobie zadaję pytanie: Czy to jest przyjaźń? czy to jest kochanie?
c) Słabości, twe imię kobieta!
Za to zadanie możesz otrzymać 3 punkty.
Uwaga: Kolejny zestaw pytań już 11 marca ☺ |
Wpisany przez Nauczyciele zespołu
|
1. Balcerzan E.: Poezja polska w latach 1939-1965. Cz. 2: ideologie artystyczne. Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1988. 2. Gronczewski A.: Obroty ,,Rzeczy czarnoleskiej” – Julian Tuwim [W:] Poeci dwudziestolecia międzywojennego. Pod red. I. Maciejewskiej. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1982. 3. Kuncewicz P.: Literatura Polska od 1918 r.. T. 1 . 4. Milska A.: Pisarze polscy. Warszawa : Wydawnictwo Związkowe, 1965. 5. Sandauer A.: Poeci trzech pokoleń. Czytelnik, 1962. 6. Sawicka J.: Julian Tuwim. Warszawa .Wiedza Powszechna, 1986 7. Słownik poetów polskich. Pod red. J. Sztachelskiej. Białystok : Wydawnictwo ,,Łuk”, 1997. 8. Tuwim J.: Wybór poezji. Warszawa : Czytelnik, 1965. 9. Weintraub W.: Od Reja do Boya. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1977. 10. Wyka K.: Wędrując po tematach. T. 2 : Puścizna. Kraków : Wydawnictwo Literackie, 1971 11. Wyka M.: Poezja Juliana Tuwima [W:] Autorzy naszych lektur : szkice o pisarzach współczesnych. Pod red. W. Maciąga. Wrocław : Ossolineum, 1987. 12. Zawodziński K. W.: Wśród poetów. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1964.
|
Wpisany przez biblioteka
|
W dniach 14 września-10 października w bibliotece szkolnej przeprowadzono zbiórkę książek dla szkół polskich na Wileńszczyźnie. Akcja miała na celu wsparcie materialne bibliotek, ze względu na trudną sytuację Polonii na Litwie. Podobnie jak w latach ubiegłych inicjatywa ta spotkała się z dużym zainteresowaniem, zarówno ze strony uczniów jak i nauczycieli. W tym roku zebrano ok. 70 książek dla dzieci i młodzieży, w tym lektur szkolnych, literatury pięknej, ilustrowanych książek dla dzieci i młodzieży, jak również literatury popularno-naukowej. Głównym organizatorem akcji było Sokołowskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne w Sokołowie Podlaskim. Zebrane ksiązki zostały przekazane do Sokołowskiego Ośrodka Kultury. Dziękujemy nauczycielom i uczniom naszej szkoły za wsparcie akcji!
|
Wpisany przez biblioteka
|
Zapraszamy uczniów i nauczycieli naszej szkoły do udziału w kiermaszu używanych podręczników szkolnych i pomocy naukowych.
Kiermasz odbędzie się 13 września (czwartek) w świetlicy szkolnej w godz. 9.00-12.00
Zapraszamy! |
Wpisany przez biblioteka
|
Książki na Wileńszczyznę!
W dniach 14-25 listopada w bibliotece szkolnej przeprowadzono zbiórkę książek dla szkół polskich na Wileńszczyźnie w ramach akcji pod hasłem "Podziel się książką". Biblioteki szkolne są tam bardzo skromnie wyposażone w literaturę młodzieżową, polską klasykę i wydawnictwa encyklopedyczne, dlatego wszelkie wsparcie w postaci darmowych książek jest mile widziane. Organizatorem akcji było Sokołowskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne w Sokołowie Podlaskim. Podobnie jak w latach ubiegłych inicjatywa ta spotkała się z dużym zainteresowaniem, zarówno ze strony uczniów jak i nauczycieli naszej szkoły. W tym roku zebrano kilkadziesiąt książek dla dzieci i młodzieży – lektur szkolnych, literatury pięknej, ilustrowanych książek, wydawnictw encyklopedycznych dla młodzieży starszej. Zebrane książki zostały przekazane do Sokołowskiego Ośrodka Kultury. Dziękujemy nauczycielom i uczniom za wsparcie tej akcji! |
|