Zajęcia pozalekcyjne przygotowujące do egzaminu zawodowego dla hotelarzy Drukuj
Wpisany przez Marzena Siekierka   

Sprawozdanie z zajęć pozalekcyjnych


Uczniowie Zespołu Szkół Nr 1 im.K.K.Baczyńskiego w Sokołowie Podlaskim brali udział w projekcie, w ramach którego uczestniczyli w zajęciach pozalekcyjnych przygotowujących uczniów przystępujących do egzaminu potwierdzającego klasyfikacje zawodowe w zawodzie technik hotelarz.

Zajęcia pozalekcyjne prowadzone na odległość za pomocą platformy moodle przeznaczone są dla uczniów klas III i IV Technikum Hotelarskiego szczególnie zainteresowanych tematyką hotelarstwa oraz chcących poszerzać zakres wiedzy niezbędnej do zdania egzaminu potwierdzającego kwalifikację zawodowe poprzez uczestnictwo w tych zajęciach.

Zajęcia odbywały się według wcześniej ustalonego harmonogramu.

Celem realizacji tych zajęć była pomoc w opanowaniu przez uczniów wiadomości i umiejętności praktycznych niezbędnych w zawodzie technik hotelarz.

W zajęciach brało udział 24 chętne osoby z klasy IV Technikum Hotelarskiego. W trakcie zajęć omawiane były zagadnienia dotyczące organizacji i techniki pracy w hotelarstwie, stanowiące podstawę w przygotowaniu zawodowym technika hotelarstwa.

Nadrzędnym celem zajęć jest przygotowanie uczniów do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, uzupełnianie braków wiedzy, utrwalenie wiadomości i umiejętności, poszerzenie wiedzy przedmiotowej, rozwijanie zainteresowań uczniów, rozwijanie zdolności uczniów, odniesienie sukcesów edukacyjnych, doskonalenie umiejętności. Ponadto zajęcia kształtują umiejętność myślenia i jasnego formułowania wniosków, przygotowują uczniów do wykorzystania wiedzy w rozwiązywaniu problemów z życia codziennego, przyzwyczajają do samodzielnego uczenia się, systematyczności, pracowitości i wytrwałości.

Tematyka realizowana na zajęciach obejmowała:

  1. Przepisy Ustawy o usługach turystycznych dotyczące hotelarstwa.
  2. Klasyfikacja i rodzaje obiektów hotelarskich.
  3. Współpraca obiektów hotelarskich z gestorami bazy noclegowej i biurami podróży.
  4. Struktury organizacyjno – funkcjonalne w hotelarstwie: współczesne systemy i sieci hotelowe.
  5. Standaryzacja obiektów hotelarskich:
  6. Usługi świadczone w obiektach hotelarskich.
  7. Kodeks etyki hotelarza.
  8. Kultura obsługi gościa.
  9. Postępowanie w trudnych i nadzwyczajnych sytuacjach zawodowych.
  10. Rola recepcji w obiekcie hotelarskim:
  11. Obowiązki pracownika recepcji.
  12. Rezerwacja usług hotelarskich:
  13. Czynności związane z cyklem obsługi gości w obiekcie hotelarskim:
  14. Procedura przyjęcia gościa – CHECK IN.
  15. Procedura zakończenia pobytu gościa w hotelu – CHECK OUT.
  16. Dokumentacja recepcji dotycząca kompleksowej obsługi gościa:
  17. Obowiązki pracowników housekeepingu.
  18. Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów sanitarnych, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska.
  19. Przystosowanie obiektu hotelarskiego do potrzeb osób niepełnosprawnych.
  20. Zakłady gastronomiczne występujące w obiektach hotelarskich.
  21. Współpraca obiektów hotelarskich z biurami podróży.
  22. Rola informacji turystycznej w obiektach hotelarskich.
  23. Regulamin hotelowy.
  24. Rozwiązywanie zadań przygotowujących do egzaminu zawodowego.

                Uczestnictwo w zajęciach dało uczniom możliwość samorealizacji, poszerzania własnych horyzontów, łączenia teorii z praktyką oraz poznanie pracy hotelarzy.

                Forma prowadzonych zajęć poprzez platformę moodle była niezwykle atrakcyjna – co wynikało z opinii uczniów jak również rodziców. Uczniowie mieli większą swobodę i możliwości korzystania z zajęć w różnych godzinach dla nich odpowiednich. Dzięki możliwości prowadzenia zajęć na odległość uczniowie mieli możliwość pracy w domu w dogodnym dla nich czasie.

                Młodzież uczestnicząca w zajęciach uważa je za interesujące, wartościowe i ciekawe, budzące aktywność oraz zbieżne z oczekiwaniami. Wypowiedzi uczniów na temat zajęć wskazują, że są one dla nich bardzo wartościowe, dostosowane do ich potrzeb edukacyjnych, podnoszące poziom ich wiedzy, oraz dające możliwość przygotowywania się poprzez duże ilości ćwiczeń, rozwiązywanie testów oraz zadań egzaminacyjnych przygotowujących do egzaminu zawodowego.

                Moim zdaniem jako nauczyciela prowadzącego powyżej opisane zajęcia, są one dużym wsparciem dla uczniów przystępujących do zdawania egzaminu zawodowego. Według mnie uczniowie regularnie korzystający z ww. zajęć osiągają lepsze wyniki w nauce jak również podnoszą poziom zdawalności egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.