Program zajęć pozalekcyjnych z zakresu komunikacji w języku ojczystym w ramach projektu „Wsparcie wdrażania Planu Rozwoju Zespołu Szkół Nr 1 im. K. K. Baczyńskiego w Sokołowie Podlaskim”.
Cele programu:
I. Wyrabianie umiejętności przyswajania wiedzy i jej wykorzystania:
- ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem tekstów publicystycznych ,
popularnonaukowych;
- interpretacja porównawcza dwóch dzieł literackich oraz dzieła literackiego
i filmowego;
- doskonalenie umiejętności tworzenia przejrzystej i uporządkowanej
wypowiedzi pisemnej.
II. Doskonalenie umiejętności tworzenia informacji:
- samodzielne pisanie wypracowań ze szczególnym zwróceniem uwagi
na prawidłową kompozycję wypowiedzi, odpowiedni styl oraz poprawność
językową;
- wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji w testach czytania ze
zrozumieniem.
III.Utrwalanie materiału nauczania:
- powtarzanie wiadomości z zakresu charakterystyki poszczególnych epok
literackich ;
- przypominanie interpretacji omawianych utworów literackich ;
- analizowanie klucza odpowiedzi w odniesieniu do prawidłowej realizacji
tematu wypracowania.
IV. Dobór materiału nauczania (treści):
- historia literatury polskiej od początków jej powstania do współczesności;
- historia literatury powszechnej ;
- historia języka polskiego;
- zasady ortografii i interpunkcji polskiej;
- gramatyka języka polskiego: fonetyka, fleksja, składnia.
V.Forma zajęć: praca indywidualna lub grupowa.
VI. Ewaluacja zajęć: podanie sposobów kontroli zamierzonych celów:
- testy różnorodnych wydawnictw;
- pisanie wypracowań;
- rozwiązywanie przykładowych arkuszy maturalnych;
- analiza i interpretacja tekstów literackich.
Rok 2011/ 2012
- 1.Dawne procesy fonetyczne i ich ślady we współczesnej polszczyźnie: przegłos polski, zanik i wokalizacja jerów, palatalizacja spółgłosek tylnojęzykowych, wzdłużenie zastę
3 godz.
- 2.Konflikty społeczne w renesansie Krótka rozprawa miedzy trzema osobami, Panem,Wójtem a PlebanemMikołaja Reja ( fragmenty).
2 godz.
- 3.Odprawa posłów greckich Jana Kochanowskiego jako tragedia klasycyzmu renesansowego oraz wyraz troski poety o losy ojczyzny (czytana w całości).
3 godz.
- 4.Patriotyzm w dziele Andrzeja Frycza Modrzewskiego O poprawie Rzeczypospolitej( fragmenty, np. O obyczajach, O prawach, O szkole).
2 godz.
- 5.Przypomnienie niektórych zasad ortograficznych – ćwiczenia ortograficzne.
5 godz.
- 6.Rodzaje związków frazeologicznych. Funkcjonowanie mitologizmów, biblizmów i innych frazeologizmów w polszczyźnie. Ćwiczenia3 godz.
- 7.Zasady interpunkcji polskiej. Ćwiczenia
5 godz.
- 8.Sposoby przytaczania wypowiedzi bohaterów w tekście narracyjnym: mowa niezależna, mowa zależna, mowa pozornie zależna.
3 godz.
Rok 2012/ 2013
- 1.Zasady budowania wypowiedzi poprawnej pod względem językowym. Rodzaje błędów językowych ( błędy składniowe, wyrazowe, fleksyjne). Ćwiczenia na przykładach zaczerpniętych z pisemnych wypowiedzi ucznió5 godz.
- 2.Zasady dobrego stylu. Błędy stylistyczne. Ćwiczenia na przykładach zaczerpniętych z pisemnych wypowiedzi
5 godz.
- 3.Polszczyzna oficjalna a
1 godz.
- 4.Polszczyzna pisana a mó
1 godz.
- 5.Schemat aktu komunikacji wg R. Jakobsona. Funkcje językowe i ich wykładniki w tekś
2 godz.
- 6.Imperializm w sztuce filmowej i literaturze. Jądro ciemności Josepha Conrada a Czas Apokalipsy Francisa
3 godz.
- 7.Związek literatury i sztuki filmowej- film Andrzeja Wajdy
4 godz.
- 8.Zasady kompozycji wypowiedzi
1 godz.
- 9.Rola skandalu w życiu artystycznym i jego wpływ na promocją sztuki .
2 godz.
- 10.Holocaust w sztuce filmowej. Lista Schindlera, Pianista.
4 godz.
- 11.Wpływ nowomowy na język literatury i świadomość społeczeństwa w oparciuo utwory George’a Orwella: Folwark zwierzęcy lub Rok 1984
( utwory czytanew całości).
3 godz.
- 12.Literacki powrót do krainy dzieciństwa Dolina Issy Czesława Miłosza. Cechy polszczyzny kresowej, znaczenie regionalizmó
3 godz.
- 13.Trans- Atlantyk W. Gombrowicza jako polemika ze szlachecko-
- romantyczną afirmacją polskości ( utwór czytany w całości).
4 godz.
- 14.Ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem – odpowiedzi na pytania do przykładowychtekstów .
6godz.
- 15.Redagowanie wypracowania maturalnego. Ćwiczenia ułatwiające zrozumienie tematu, wnikliwa interpretacja podanego fragmentu tekstu, odwołanie się do całości utworu, podsumowanie rozważań.
6 godz.
|