Zajęcia pozalekcyjne z języka ojczystego Drukuj
Wpisany przez A. Raszuk   

HARMONOGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH

Z ZAKRESU KOMUNIKACJI W JĘZYKU OJCZYSTYM

l.p.

TEMAT

LICZBA GODZIN

1.

Omówienie formy, schematu i kryteriów oceniania arkusza maturalnego.

2

2.

Kształtowanie umiejętności zdobywania informacji z różnych źródeł, korzystania z nich, przekazywania innym.

2

3.

Przypomnienie i utrwalenie wiadomości na temat zasad tworzenia wypowiedzi pisemnej.

2

4.

Analizowanie planów prezentacji maturalnej.

2

5.

Analizowanie bibliografii potrzebnej do przygotowania prezentacji maturalnej.

2

6.

Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.

12

7.

Praca z fragmentami tekstów literackich - tworzenie własnego tekstu.

12

8.

Praca z przykładowymi arkuszami maturalnymi.

6

9.

Utrwalanie wiedzy teoretyczno - literackiej.

  1. a)wiedza o języku
  • historia języka polskiego
  • gramatyka opisowa: fonetyka, morfologia, fleksja, słowotwórstwo, składnia
  • komunikacja językowa
  • słownictwo
  • zróżnicowanie języka polskiego
  • kultura języka
  • charakterystyczne zjawiska zachodzące we współczesnej polszczyźnie
  • retoryka
  1. b)teoria literatury
  • rodzaje i gatunki literackie
  • terminy i pojęcia przydatne do interpretacji tekstów literackich
  • interpretacja tekstu literackiego
  1. c)publicystyka i media
  • gatunki prasowe
  • język i styl współczesnych mediów, manipulacje językowe w mediach
  • informacja a opinia
  • najważniejsze elementy budowy artykułu prasowego

 

 

1

2

 

1

2

1

1

1

 

1

 

2

2

 

4

 

1

1

 

0,5

0,5

10.

Przypomnienie i utrwalenie wiadomości na temat poszczególnych epok literackich.

  1. a.starożytność – Biblia
  2. b.starożytność – antyk
  3. c.średniowiecze
  4. d.renesans
  5. e.barok
  6. f.oświecenie
  7. g.romantyzm
  8. h.pozytywizm
  9. i.Młoda Polska
  10. j.dwudziestolecie międzywojenne
  11. k.współczesność

 

 

 

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

2

11.

Omówienie najpopularniejszych motywów literackich.

2

12.

Powtarzanie i utrwalanie zasad ortografii i interpunkcji

1

RAZEM: 76 GODZIN

 

CZAS REALIZACJI ZAJĘĆ:

Zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu – we wtorki na 8 godzinie lekcyjnej (14.10 – 14.55). Termin zajęć i liczba godzin przeprowadzonych jednego dnia może ulec zmianie w zależności od tematu, potrzeb uczniów i zmian w planie lekcji.

EWALUACJA

Zajęcia pozalekcyjne z zakresu komunikacji w języku ojczystym były przeznaczone dla uczniów przygotowujących się do egzaminu maturalnego. Miały na celu przede wszystkim wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży, przypominanie i utrwalanie zdobytej wiedzy. Zajęcia – w zależności od tematu zajęć i potrzeb uczniów - przybierały różną formę: wykładu, dyskusji, pracy grupowej i indywidualnej, pracy z tekstem. Z ankiety przeprowadzonej wśród uczestników i z obserwacji nauczyciela wynika, że założone na początku cele zostały zrealizowane:

  • Uczniowie mieli okazję „oswoić się” z formą, schematem arkusza maturalnego z języka polskiego, zapoznali się także z podstawowymi kryteriami oceniania tego arkusza.
  • Uczniowie nauczyli się zdobywać informacje z różnych źródeł, pracowali ze słownikami, encyklopediami, opracowaniami, Internetem- uczyli się krytycznie podchodzić do tych informacji.
  • Przypomnieliśmy wiadomości na temat tworzenia wypowiedzi pisemnej, pracowaliśmy nad II częścią arkusza maturalnego, czyli nad pisaniem wypracowania na podstawie fragmentu tekstu literackiego.
  • Analizowaliśmy plany prezentacji maturalnych i bibliografie, które uczniowie przygotowywali na egzamin ustny z języka polskiego.
  • Doskonaliliśmy umiejętność czytania ze zrozumieniem.
  • Przypomnieliśmy wiadomości na temat epok literackich: haseł epok, twórców, lektur.
  • Omówiliśmy najpopularniejsze motywy literackie, które występowały w twórczości autorów tworzących w różnych epokach.
  • Utrwaliliśmy wiedzę teoretyczno-literacką: o rodzajach i gatunkach literackich, środkach artystycznego wyrazu, retoryce, publicystyce, komunikacji językowej.

Jestem przekonana, że wspólna praca przyniosła korzyści uczniom, którzy uczestniczyli w zajęciach, ale i osobie prowadzącej. Nauczyliśmy się współpracy, współodpowiedzialności, pozytywnego krytycyzmu. To doświadczenie pokazało też, jakie są potrzeby uczniów, jakie zmiany należało by wprowadzić w kolejnych tego typu zajęciach: w ich formule, tematyce.