RODZICE

NAUCZYCIELE

"Przez bajki w świat"

OSIĄGNIĘCIA

SZKOLNY DZIEŃ PROFILAKTYKI pod hasłem: „Dopalacze kradną życie!”, „Alkohol - legalny zabójca”, „Droga do raju” oraz „Bezpieczeństwo w szkole i poza nią” PDF Drukuj
Wpisany przez Administrator   

Dnia 19 października w naszej szkole gościliśmy przedstawiciela Komendy Powiatowej Policji w Sokołowie Podlaskim Pana Dariusza Tomczuka oraz przedstawicieli Ośrodka Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Sokołowie Podlaskim Panią Elżbietę Świszczewską i Pana Łukasza Bocian, którzy dla uczniów naszej szkoły poprowadzili prelekcję dotyczącą niebezpieczeństw wynikających z zażywania dopalaczy i alkoholu. Uczniowie zostali zapoznani z konsekwencjami dla zdrowia fizycznego i psychicznego człowieka, do których może doprowadzić zażywanie dopalaczy i alkoholu. Przedstawiciele przestrzegali uczniów przed spożywaniem bądź próbowaniem wszelkich, nieznanego pochodzenia substancji, czy leków, gdyż mogą one powodować nieodwracalne w skutkach konsekwencje. Podczas spotkania młodzież obejrzała także film, w którym o swoich doświadczeniach z dopalaczami opowiadali młodzi ludzie, obecnie przebywający w ośrodkach leczących uzależnienia. W odniesieniu do tematyki alkoholizmu pogadanka uświadomiła uczniom siłę destrukcyjnego wpływu alkoholu na organizm człowieka. Celem zajęć, było także ukazanie alkoholu jako zabójcy, który przyczynia się do śmierci wielu niewinnych osób na naszych drogach. Statystyki policyjne są bowiem zatrważające - z roku na rok, w wyniku wypadków samochodowych z udziałem nietrzeźwych kierowców, ginie coraz więcej ludzi. W 2011 roku pijani kierowcy zabili 300 osób! Ci ludzie mogliby żyć nadal, gdyby nie alkohol, który rządził umysłem kierowcy będącego pod jego wpływem...

Galeria


Podczas zajęć uczniowie mieli także niecodzienną okazję, aby na "własne oczy przekonać się", jak zaburzone są zmysły i reakcje nietrzeźwej osoby. Do tego celu posłużyły tzw. alkogogle – okulary, które służą do demonstracji upośledzenia zmysłów występującego po spożyciu alkoholu: obniżenia koncentracji, spowolnienia czasu reakcji, niemożności określenia kierunków, zniekształcenia widzianego obrazu, zmiany w ocenie odległości, zmniejszenia możliwości oceny sytuacji, braku koordynacji mięśniowej. Ćwiczenia, których wykonanie bez alkogogli nie sprawiało uczniom żadnych trudności (przejście po linii prostej między pachołkami, rzucanie piłeczki do kosza), w alkogoglach stało się wręcz niemożliwe do wykonania. Udział w ćwiczeniach z użyciem alkogogli, uświadomił uczniom, jak niebezpieczne jest wsiadanie do samochodu, który prowadzić zamierza osoba nietrzeźwa, wypiła nawet niewielką ilość alkoholu...

Kolejnym punktem dnia profilaktyki uzależnień w naszej szkole był występ Teatru Kurtyna z Krakowa pod tytułem „Bilet do raju”, którego bohaterami byli rodzice nastolatki i są dumni ze swojej córki, której postawa z pozoru nie przysparza im kłopotów wychowawczych. W ich mniemaniu, godziny spędzane przez córkę przed komputerem to efekt jego sumiennej pracowitości związanej z przygotowywaniem się do trudnych zajęć w szkole. Również są zadowoleni z organizacji przez Anię jej czasu wolnego poza domem. Zawierzając relacjom córki hojnie też finansują jej zapał do pływania. W rzeczywistości, Ania jest typowym przedstawicielem środowiska młodzieży, które negując przestarzały i nieatrakcyjny dla nich świat podstawowych wartości etycznych i moralnych, buduje sobie własną, alternatywną rzeczywistość. Godziny spędzone przed komputerem Ania aktywnie wykorzystuje na forach internetowych, w których anonimowi uczestnicy wymieniają się swoimi doświadczeniami w dziedzinie stosowania używek i przemocy. Młodzi ludzie, komunikujący się miedzy sobą skrótowym, pełnym wulgaryzmów i dosadności językiem z radością i dumą podkreślają swoje osiągnięcia w ilości wypitego alkoholu, wypalonych papierosów, niszczenia mienia publicznego, stosowania przemocy fizycznej i psychicznej wobec słabszych rówieśników czy wreszcie oszukiwania „wrogów”: rodziców i nauczycieli. Miara wartości człowieka i jego autooceny rośnie w tym środowisku wprost proporcjonalnie do stopnia jego faktycznej deprawacji, co w przypadku Ani owocuje sięgnięciem po prawdziwie zakazany owoc. Są nim mityczne dopalacze, które wydają się bezpieczniejszym rozwiązaniem niż tradycyjne, jednoznacznie negatywnie kojarzące się narkotyki. Trzeba je tylko zdobyć i umiejętnie kontrolować ich stosowanie. Ten pierwszy problem jest dla Ani błahostką, bo dla ojca pracoholika i matki, będącej entuzjastką zakupów i seriali telewizyjnych Ania zbyt wiele czasu poświęca nauce i chętnie sponsorują jej karierę sportowca- pływaczki. Ten drugi nie istnieje- dziewczyna uważa się za autorytet w dziedzinie używek. Jednak ten wybór i ta decyzja bezlitośnie konfrontuje dziewczynę z rzeczywistością i zmusza ją do przebudowy systemu wartości i hierarchii potrzeb.

Wartości dydaktyczne i profilaktyczne:

  • przyczyny i skutki braku komunikacji w stosunkach dziecko- rodzina,
  • zaburzenia w procesie budowania indywidualnej pozycji w grupie rówieśniczej,
  • problem braku autorytetów i zafałszowania podstawowego kanonu wartości etycznych w procesie dojrzewania społecznego jednostki,
  • problem agresji elektronicznej (agresja uprzedzeniowa, mobbing, agresja wobec pokrzywdzonych),
  • przemoc fizyczna i psychiczna w środowiskach szkolnych,
  • profilaktyka używek: alkohol, nikotyna,
  • profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych / dopalacze/,
  • zdrowotne i społeczne skutki stosowania środków psychoaktywnych.

Reasumując, powyższe kwestie są nierozerwalnie związane z tematyką bezpieczeństwa, wpływającego na funkcjonowanie ucznia zarówno w szkole jak i poza nią.

 

BIP Zespół Szkół Nr 1




Fanpage

KALENDARZ SZKOLNY

                                                                                                             

Klub języka angielskiego

SPOSÓB NA TEATR

WFOŚiGW

WYCIECZKI

 

 




Stworzone dzięki Joomla!. Designed by: free joomla themes  Valid XHTML and CSS.