MENU
KIERUNKI KSZTAŁCENIA
KOŁA ZAINTERESOWAŃ
RODZICE
OSIĄGNIĘCIA
WOLONTARIAT
PROJEKTY EFS
KONKURSY
PROJEKTY
WSPÓŁPRACA
Zajęcia pozalekcyjne z matematyki |
Wpisany przez M. Jackowska |
Program zajęć przygotowujących uczniów do egzaminu maturalnego z matematyki (76 godzin).
Cele i zadania: - wdrożenie uczniów do systematyczności i pracowitości; - wdrożenie do samodzielnego, twórczego myślenia; - wzmacnianie pozytywnych emocji; - motywowanie do podejmowania wysiłku pomimo porażek i niepowodzeń; - rozbudzenie zainteresowania matematyką; - rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy; - właściwe przygotowanie do egzaminu maturalnego z matematyki poprzez zintensyfikowanie wysiłku i uzupełnienie braków w wiadomościach. Program i zajęcia przeznaczone są dla uczniów klas trzecich technikum - kontynuacja w klasie czwartej. Uczestnictwo w zajęciach jest dobrowolne i oparte na świadomym wyborze uczniów. Zajęcia będą realizowane w wymiarze 2 godzin tygodniowo ( w sumie 76 godzin). Przewidziane są również zajęcia blokowe – ok. 3 – 4 godzinne podczas rozwiązywania arkuszy maturalnych.
Treści nauczania:
- działania w zbiorze liczb rzeczywistych, - działania na potęgach, - wzory skróconego mnożenia.
- przypomnienie definicji funkcji, - własności funkcji, - przekształcanie wykresów funkcji, - zastosowanie funkcji do opisywania różnych zjawisk.
- wykres funkcji liniowej - własności funkcji liniowej, - równania, nierówności, układy równań liniowych.
- postać ogólna, kanoniczna i iloczynowa, - wykres funkcji kwadratowej, - wartość najmniejsza i największa funkcji kwadratowej, - równania kwadratowe, nierówności kwadratowe, - zadania prowadzące do równań i nierówności kwadratowych, - rozwiązywanie zadań tekstowych z wykorzystaniem własności funkcji kwadratowych.
- dodawanie, odejmowanie, mnożenie wielomianów, - równość wielomianów, - pierwiastki wielomianów, - rozwiązywanie równań wielomianowych
- działania na wyrażeniach wymiernych, - funkcja homograficzna, wykres, własności, - rozwiązywanie prostych równań wymiernych, - rozwiązywanie zadań z treścią z wykorzystaniem równań wymiernych oraz funkcji homograficznej.
- odległość punktów na płaszczyźnie, - równanie prostej na płaszczyźnie, prosta prostopadła, prosta równoległa, - równanie okręgu, - rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem układu współrzędnych.
- przypomnienie pojęcia ciągu, - ciąg arytmetyczny, wzór ogólny, suma ciągu arytmetycznego, - ciąg geometryczny, wzór ogólny, suma ciągu geometrycznego, - procent składany, prosty i punkty procentowe.
- przypomnienie działań na potęgach, - wykres funkcji wykładniczej, własności - przypomnienie pojęcia logarytmu, własności
- przypomnienie def. funkcji trygonometrycznych kąta ostrego, - związki między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kąta, - zastosowanie funkcji trygonometrycznych do rozwiązywania zadań z planimetrii, - proste równania trygonometryczne.
- kąty w okręgu, - podobieństwo figur, - rozwiązywanie zadań z treścią z zastosowaniem poznanych twierdzeń.
- analiza arkuszy z lat ubiegłych, - rozwiązywanie zadań zamkniętych i otwartych.
Osiągnięcia uczniów: ü sprawne wykonywanie działań na wyrażeniach algebraicznych oraz rozwiązywanie równań i nierówności, ü właściwe analizowanie wykresów i odczytywanie własności funkcji, ü wyznaczanie związków miarowych dla figur płaskich i brył, ü opisywanie zależności funkcyjnych między wielkościami liczbowymi, ü umiejętność krytycznego analizowania informacji, formułowania hipotez oraz ich weryfikacji, ü podniesienie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów, ü rzetelne przygotowanie do egzaminu maturalnego. Ewaluacja:
Zajęcia będą prowadzone w każdą środę lub czwartek w godz. 14.10 – 15.45. Przewidziane są także zajęcia w czasie przerw świątecznych i ferii zimowych oraz w innych terminach uzgodnionych w porozumieniu z zainteresowanymi uczniami. Ewaluacja Zajęcia realizowane w ramach projektu, prowadzone były systematycznie. Celem było rzetelne przygotowanie do egzaminu maturalnego z matematyki, a także uzupełnienie braków w wiadomościach. Zaplanowano kolejne etapy pracy:
Uczniowie chętnie korzystali z zajęć, aktywnie w nich uczestniczyli, z zainteresowaniem rozwiązywali zadania otwarte i zamknięte. Przygotowane materiały powtórzeniowe i arkusze maturalne pozwoliły uczniom na zapoznanie się ze strukturą arkusza oraz przeanalizowanie i rozwiązanie zadań, które często występują na egzaminie. Widocznym efektem pracy, były najwyższe wyniki (w szkole) w próbnym egzaminie maturalnym. Zajęcia wdrożyły uczniów do systematycznej pracy, przygotowały do egzaminu maturalnego zaowocowały wyższymi ocenami końcowo rocznymi. W przeprowadzonych ankietach uczniowie deklarowali chęć kontynuowania nauki matematyki na studiach wyższych (głównie kierunki techniczne). Twierdzili, że przeprowadzone zajęcia w sposób znaczący wpłynęły na poprawę ich stanu wiedzy oraz wysoką samoocenę. Sądzą, iż udział w zajęciach, w przyszłości zaowocuje wyższymi kwalifikacjami i zwiększeniem szans na rynku pracy. |