HARMONOGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH
Z ZAKRESU KOMUNIKACJI W JĘZYKU OJCZYSTYM
l.p.
|
TEMAT
|
LICZBA GODZIN
|
1.
|
Omówienie formy, schematu i kryteriów oceniania arkusza maturalnego.
|
2
|
2.
|
Kształtowanie umiejętności zdobywania informacji z różnych źródeł, korzystania z nich, przekazywania innym.
|
2
|
3.
|
Przypomnienie i utrwalenie wiadomości na temat zasad tworzenia wypowiedzi pisemnej.
|
2
|
4.
|
Analizowanie planów prezentacji maturalnej.
|
2
|
5.
|
Analizowanie bibliografii potrzebnej do przygotowania prezentacji maturalnej.
|
2
|
6.
|
Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
|
12
|
7.
|
Praca z fragmentami tekstów literackich - tworzenie własnego tekstu.
|
12
|
8.
|
Praca z przykładowymi arkuszami maturalnymi.
|
6
|
9.
|
Utrwalanie wiedzy teoretyczno - literackiej.
- a)wiedza o języku
- historia języka polskiego
- gramatyka opisowa: fonetyka, morfologia, fleksja, słowotwórstwo, składnia
- komunikacja językowa
- słownictwo
- zróżnicowanie języka polskiego
- kultura języka
- charakterystyczne zjawiska zachodzące we współczesnej polszczyźnie
- retoryka
- b)teoria literatury
- rodzaje i gatunki literackie
- terminy i pojęcia przydatne do interpretacji tekstów literackich
- interpretacja tekstu literackiego
- c)publicystyka i media
- gatunki prasowe
- język i styl współczesnych mediów, manipulacje językowe w mediach
- informacja a opinia
- najważniejsze elementy budowy artykułu prasowego
|
1
2
1
2
1
1
1
1
2
2
4
1
1
0,5
0,5
|
10.
|
Przypomnienie i utrwalenie wiadomości na temat poszczególnych epok literackich.
- a.starożytność – Biblia
- b.starożytność – antyk
- c.średniowiecze
- d.renesans
- e.barok
- f.oświecenie
- g.romantyzm
- h.pozytywizm
- i.Młoda Polska
- j.dwudziestolecie międzywojenne
- k.współczesność
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2
|
11.
|
Omówienie najpopularniejszych motywów literackich.
|
2
|
12.
|
Powtarzanie i utrwalanie zasad ortografii i interpunkcji
|
1
|
RAZEM: 76 GODZIN
|
CZAS REALIZACJI ZAJĘĆ:
Zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu – we wtorki na 8 godzinie lekcyjnej (14.10 – 14.55). Termin zajęć i liczba godzin przeprowadzonych jednego dnia może ulec zmianie w zależności od tematu, potrzeb uczniów i zmian w planie lekcji.
EWALUACJA
Zajęcia pozalekcyjne z zakresu komunikacji w języku ojczystym były przeznaczone dla uczniów przygotowujących się do egzaminu maturalnego. Miały na celu przede wszystkim wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży, przypominanie i utrwalanie zdobytej wiedzy. Zajęcia – w zależności od tematu zajęć i potrzeb uczniów - przybierały różną formę: wykładu, dyskusji, pracy grupowej i indywidualnej, pracy z tekstem. Z ankiety przeprowadzonej wśród uczestników i z obserwacji nauczyciela wynika, że założone na początku cele zostały zrealizowane:
- Uczniowie mieli okazję „oswoić się” z formą, schematem arkusza maturalnego z języka polskiego, zapoznali się także z podstawowymi kryteriami oceniania tego arkusza.
- Uczniowie nauczyli się zdobywać informacje z różnych źródeł, pracowali ze słownikami, encyklopediami, opracowaniami, Internetem- uczyli się krytycznie podchodzić do tych informacji.
- Przypomnieliśmy wiadomości na temat tworzenia wypowiedzi pisemnej, pracowaliśmy nad II częścią arkusza maturalnego, czyli nad pisaniem wypracowania na podstawie fragmentu tekstu literackiego.
- Analizowaliśmy plany prezentacji maturalnych i bibliografie, które uczniowie przygotowywali na egzamin ustny z języka polskiego.
- Doskonaliliśmy umiejętność czytania ze zrozumieniem.
- Przypomnieliśmy wiadomości na temat epok literackich: haseł epok, twórców, lektur.
- Omówiliśmy najpopularniejsze motywy literackie, które występowały w twórczości autorów tworzących w różnych epokach.
- Utrwaliliśmy wiedzę teoretyczno-literacką: o rodzajach i gatunkach literackich, środkach artystycznego wyrazu, retoryce, publicystyce, komunikacji językowej.
Jestem przekonana, że wspólna praca przyniosła korzyści uczniom, którzy uczestniczyli w zajęciach, ale i osobie prowadzącej. Nauczyliśmy się współpracy, współodpowiedzialności, pozytywnego krytycyzmu. To doświadczenie pokazało też, jakie są potrzeby uczniów, jakie zmiany należało by wprowadzić w kolejnych tego typu zajęciach: w ich formule, tematyce. |