Wpisany przez Joanna Podgórska
|
Sprawozdanie z zajęć pozalekcyjnych przygotowujących do egzaminów zawodowych – zajęcia na odległość dla technika logistyka
Uczniowie Zespołu Szkół Nr 1 im. K. K. Baczyńskiego w Sokołowie Podlaskim brali udział w projekcie, w ramach którego uczestniczyli w zajęciach pozalekcyjnych przygotowujących uczniów przystępujących do egzaminu potwierdzającego klasyfikacje zawodowe w zawodzie technik logistyk.
Zajęcia pozalekcyjne prowadzone na odległość za pomocą platformy moodle przeznaczone były przede wszystkim dla uczniów klas III i IV technikum kształcących się w zawodzie technik logistyk, szczególnie zainteresowanych tematyką logistyczną oraz chcących poszerzać zakres wiedzy niezbędnej do zdania egzaminu potwierdzającego kwalifikację zawodowe poprzez uczestnictwo w tych zajęciach.
Celem realizacji tych zajęć była pomoc w opanowaniu przez uczniów wiadomości i umiejętności praktycznych niezbędnych w zawodzie technik logistyk, a wspomagających uczniów w przygotowaniu się do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
W zajęciach wzięło udział 53 chętnych uczniów z klasy IV – 25 uczniów w roku szkolnym 2011/2012 i 28 uczniów w roku szkolnym 2012/2013. W trakcie zajęć omawiane były zagadnienia dotyczące organizacji i techniki pracy w logistyce, stanowiące podstawę w przygotowaniu zawodowym technika logistyka.
Nadrzędnym celem zajęć jest przygotowanie uczniów do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, uzupełnianie braków wiedzy, utrwalenie wiadomości i umiejętności, poszerzenie wiedzy przedmiotowej, rozwijanie zainteresowań uczniów, rozwijanie zdolności uczniów, odniesienie sukcesów edukacyjnych, doskonalenie umiejętności. Ponadto zajęcia kształtują umiejętność myślenia i jasnego formułowania wniosków, przygotowują uczniów do wykorzystania wiedzy w rozwiązywaniu problemów z życia codziennego, przyzwyczajają do samodzielnego uczenia się, systematyczności, pracowitości i wytrwałości.
Uczestnictwo w zajęciach dało uczniom możliwość samorealizacji, poszerzania własnych horyzontów, łączenia teorii z praktyką oraz poznanie pracy logistyka.
Forma prowadzonych zajęć poprzez platformę moodle była niezwykle atrakcyjna – co wynikało z opinii uczniów jak również rodziców. Uczniowie mieli większą swobodę i możliwości korzystania z zajęć w różnych godzinach dla nich odpowiednich. Dzięki możliwości prowadzenia zajęć na odległość uczniowie mieli możliwość pracy w domu w dogodnym dla nich czasie.
Młodzież uczestnicząca w zajęciach uważa je za interesujące, wartościowe i ciekawe, budzące aktywność oraz zbieżne z oczekiwaniami. Wypowiedzi uczniów na temat zajęć wskazują, że są one dla nich bardzo wartościowe, dostosowane do ich potrzeb edukacyjnych, podnoszące poziom ich wiedzy, oraz dające możliwość przygotowywania się poprzez duże ilości ćwiczeń, rozwiązywanie testów oraz zadań egzaminacyjnych przygotowujących do egzaminu zawodowego.
Moim zdaniem jako nauczyciela prowadzącego powyżej opisane zajęcia, są one dużym wsparciem dla uczniów przystępujących do zdawania egzaminu zawodowego. Według mnie uczniowie regularnie korzystający z ww. zajęć osiągają lepsze wyniki w nauce jak również podnoszą poziom zdawalności egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
Program zajęć przygotowujących do egzaminów zawodowych – zajęcia na odległość dla technika logistyka
Treści kształcenia:
Lp.
|
Temat
|
Liczba godzin
|
1
|
Procedury egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i wymagania egzaminacyjne w zawodzie technik logistyk.
|
1
|
3
|
Przykładowe zadania testowe na cześć I i II etapu pisemnego Egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
|
15
|
4
|
Próbny egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe – etap pisemny
|
3
|
7
|
Wybór dostawcy, proces kwalifikacji dostawy
|
3
|
8
|
Dokumentacja magazynowa
|
3
|
9
|
Dokumentacja sprzedaży – faktura VAT
|
3
|
10
|
Wyznaczanie lokalizacji węzłów logistycznych
|
3
|
11
|
Planowanie potrzeb w sieci dystrybucji - DRP
|
3
|
12
|
Planowanie potrzeb materiałowych
|
3
|
13
|
Struktura wyrobu gotowego
|
3
|
14
|
Obliczanie kosztów i czasu dostawy, wybór przewoźnika
|
3
|
15
|
Przykładowe zadanie egzaminacyjne dotyczące opracowania projektu realizacji prac związanych z wykonaniem zadania logistycznego z zakresu gospodarki magazynem, zarządzania zapasami, zarządzania przepływem materiałów, zgodnie z dokumentacją na etap praktyczny Egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
|
24
|
|
Wpisany przez Joanna Podgórska
|
Program zajęć pozalekcyjnych z zakresu ekonomii i działalności gospodarczej „Uproszczona księgowość działalności gospodarczej” z wykorzystaniem programu księgowego INSERT do prowadzenia uproszczonej księgowości
Treści kształcenia:
Tematyka
|
Liczba godzin
|
Podstawowe pojęcia z zakresu działalności gospodarczej i form opodatkowania: wybór odpowiedniej formy opodatkowania
|
1 godz.
|
Podatek od towarów i usług (VAT): charakterystyka podatku VAT, ewidencje i dokumentacja podatku VAT
|
2 godz.
|
Karta podatkowa: rozliczenie podatników płacących podatek w formie karty podatkowej
|
1 godz.
|
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych: rozliczenie podatników płacących podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych
|
8 godz.
|
Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów: zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów – ewidencja komputerowa, zasady rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów
|
10 godz.
|
Ewaluacja
|
1 godz.
|
Razem
|
23 godz.
|
Sprawozdanie z zajęć pozalekcyjnych z zakresu ekonomii i działalności gospodarczej „Uproszczona księgowość działalności gospodarczej” z wykorzystaniem programu księgowego INSERT do prowadzenia uproszczonej księgowości
Uczniowie Zespołu Szkół Nr 1 im. K. K. Baczyńskiego w Sokołowie Podlaskim brali udział w projekcie, w ramach którego uczestniczyli w zajęciach pozalekcyjnych z zakresu ekonomii i działalności gospodarczej „Uproszczona księgowość działalności gospodarczej” z wykorzystaniem programu księgowego INSERT do prowadzenia uproszczonej księgowości.
W zajęciach pozalekcyjnych z zakresu ekonomii i działalności gospodarczej uczestniczyli uczniowie klas III i IV technikum, kształcących się w zawodzie technik logistyk chcący poszerzyć zakres wiedzy związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz sposobem rozliczanie się w ramach tej działalności z urzędem skarbowym z tytułu podatków.
Celem realizacji tych zajęć było umożliwienie uczniom nabycie wiedzy dodatkowej mogącej przydać się im w przyszłości, po ukończeniu edukacji w szkole ponadgminazjalnej.
W zajęciach wzięło udział 43 chętnych uczniów z klasy IV – 15 uczniów w roku szkolnym 2011/2012 i 28 uczniów w roku szkolnym 2012/2013. W trakcie zajęć omawiane były zagadnienia dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej oraz sposobu rozliczania się w ramach tej działalności z urzędem skarbowym z tytułu podatków. Zajęcia prowadzone były przy wykorzystaniu programu komputerowego wspomagającego prowadzenie rozliczeń. Zajęcia te kształtują umiejętność myślenia i jasnego formułowania wniosków, przygotowują uczniów do wykorzystania wiedzy w rozwiązywaniu problemów z życia codziennego, przyzwyczajają do samodzielnego uczenia się, systematyczności, pracowitości i wytrwałości. Uczestnictwo w zajęciach dało uczniom możliwość samorealizacji, poszerzania własnych horyzontów, łączenia teorii z praktyką.
Młodzież uczestnicząca w zajęciach uważa je za interesujące, wartościowe i ciekawe, budzące aktywność oraz zbieżne z oczekiwaniami. Wypowiedzi uczniów na temat zajęć wskazują, że są one dla nich bardzo wartościowe, dostosowane do ich potrzeb edukacyjnych, podnoszące poziom ich wiedzy oraz dające możliwość zdobycia nowych umiejętności, które można wykorzystać w przyszłości po skończeniu szkoły. |
|
Wpisany przez Magdalena Siemion
|
Na podstawie rozmów z uczniami, ich testów, prac pisemnych oraz tego jakie poczynili postępy na zajęciach szkolnych (język angielski zawodowy dla informatyków oraz język angielski), jestem w stanie stwierdzić, że zajęcia pozalekcyjne „Język angielski dla informatyków” przyczyniły się do:
- 1.wzbogacenia słownictwa typowego dla nomenklatury informatycznej (w języku angielskim),
- 2.poprawy umiejętności mówienia,
- 3.poprawy umiejętności pisania,
- 4.poprawy umiejętności słuchania,
- 5.poprawy umiejętności czytania,
- 6.lepszego przygotowania do egzaminu maturalnego (pisemnego i ustnego, o czym świadczą próbne egzaminy).
|
Wpisany przez Uczestnicy wycieczki
|
W dniach 03 - 07.06.2013 r. klasy Ii oraz Ia udały się na wycieczkę organizowaną w ramach projektu "Wsparcie wdrażania Planu Rozwoju Zespołu Szkół Nr 1 im. K.K. Baczyńskiego w Sokołowie Podlaskim” finansowaną przez Unię Europejską. Pierwszego dnia młodzież pod opieką pań: Haliny Chojeckiej, Doroty Kalinowskiej, Bożeny Niegowskiej oraz Urszuli Mielniczuk miała okazję zwiedzić Wrocław. Pomimo deszczowej pogody wszystkim uczestnikom wycieczki podobał się spacer po Starym Mieście. Swoją wyjątkowością urzekły ich XIII - wieczne budowle. Nie obyło się również bez zwiedzenia Katedry św. Jana Chrzciciela z XIV wieku. Zmęczeni i jednocześnie szczęśliwi wycieczkowicze udali się do miejsca zakwaterowania na wieczorny posiłek. To jednak nie był koniec atrakcji tego dnia. O godzinie 21:00 wszyscy udali się na film pt. "Szybcy i wściekli 6". Drugiego dnia uczniowie mieli okazję "przenieść się" na pole bitwy pod Racławicami, podczas zwiedzania ogromnych rozmiarów Panoramy Racławickiej (15x114m). Następnie udali się do Polkowic, aby obejrzeć fabrykę silników samochodowych marki volkswagen. Młodzież została podzielona na dwie grupy - chłopców i dziewcząt. Ku wielkiemu zaskoczeniu pani przewodnik, dziewczyny równie jak chłopcy interesowały się budową i całym procesem produkcji silnika. Po wizycie w Polkowicach uczniowie przejechali do Karpacza na kolację i zakwaterowanie. Dzień trzeci obejmował przejazd do Karkonoszy, gdzie młodzież miała przyjemność wejść na najwyższy szczyt - Śnieżkę, której wysokość osiąga 1602 m n.p.m. Sam poranek zapowiadał wspaniałą pogodę. Promienie słoneczne wdzierały się przez szyby w pokojach hotelowych, niestety południe przyniosło nieoczekiwane zmiany. Wraz z wjazdem wyciągiem krzesełkowym na Kopę niebo pokryły ciemne chmury a z północy zaczął wiać porywisty wiatr. Jednak pomimo zachmurzenia i chłodnego powietrza, wszyscy uczniowie i ich opiekunowie pod przewodnictwem przystojnego przewodnika weszli przez stromą drogę zwaną "Czarnym szlakiem" na sam szczyt Śnieżki. Widok z góry zrekompensował cały trud wspinaczki. Bowiem krajobrazy otaczające wycieczkowiczów zapierały dech w piersiach. Tego dnia młodzi wędrowcy podziwiali również górskie potoki, których szum był niczym melodia dla uszu, a także wiele karkonoskich schronisk i Świątynię Wang. Finałem wędrówki był przejazd do Szklarskiej Poręby.
Przedostatniego dnia młodzież wraz z opiekunami odwiedziła Park Miniatur w Kowarach. Oprowadzająca po nim przewodniczka w wielkim skrócie opowiedziała historię każdego zamku znajdującego się na Dolnym Śląsku. Po krótkiej lekcji historii uczniowie udali się do Czech, aby tam przebyć wędrówkę po Skalnym Mieście. Wielkie skały przedstawiające przedmioty, ludzi i zwierzęta wywarły na nich ogromne wrażenie. Następnie wszyscy udali się do Szklarskiej Poręby, aby odpocząć przed długą drogą do domu.
Mogłoby się wydawać, że to koniec atrakcji w tym tygodniu. Jednak organizatorzy wycieczki zadbali o to, by naszym uczniom nie nudziło się w drodze powrotnej. Zaraz po śniadaniu przejechali do Wałbrzycha, gdzie mogli obejrzeć przepiękny zamek w Książu i poznać jego ciekawą historię. Wszystkim bardzo się podobało. W czasie jazdy został młodzieży wyświetlony film, aby umilić im jazdę. Młodzież bezpiecznie i w doskonałych nastrojach wróciła do domu.
Podsumowując, każdy w programie wycieczki znalazł coś dla siebie. Jednym najbardziej podobało się wejście na Śnieżkę, innym zwiedzanie Parku Miniatur w Kowarach. Uczestnicy wycieczki uważają ją za udaną.
|
|